06 - 123 90 746 info@handicapnationaal.nl

Laatste 5 updates:

Woensdag, 15. Januari 2020

Bron: Gezondheid & Co.

Recensie:

Het Groenteboekje.

Het Groenteboekje bevat bijna 65 gezonde en vooral lekkere recepten. De recepten zijn ingedeeld naar bereidingswijze. Zo zijn er bijvoorbeeld de categorieën ‘gekookt’, ‘gehusseld’ en ‘gestoomd’. Alle recepten zijn vegetarisch en zitten boordevol groenten en fruit. In het boek vind je bovendien prachtige foto’s, waardoor je meteen zin krijgt om de gerechten te maken.

De recepten in Het Groenteboekje zijn allesbehalve standaard. Schrijvers Levie en Zerouali weten de meest bijzondere en verrassende combinaties te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een boerensoep maken met boerenkool en borlottibonen. Of rodekoolrolletjes met bulgur, venkel-cashewmelk-koekjes en een tulband met bietjes en witte chocolade. En heb je wel eens van lapsangijsthee gehoord?

Bekende ingrediënten worden gecombineerd met minder bekende groenten en specerijen uit verschillende keukens. Dit levert originele recepten op. Het is soms alleen wel even zoeken naar een toko die de bijzondere ingrediënten verkoopt. Zo vind je gemalen yuzu, yufkadeeg of kochukaru bijvoorbeeld niet gauw in de supermarkt. Dat vraagt dus wat extra moeite. Wél kun je de gasten die bij je komen eten daardoor verrassen met smaken die ze waarschijnlijk nog niet kennen.

Ook vind je in de gerechten allerlei ‘vergeten’ groenten. Oftewel groenten die niet vaak op het menu staan van de gemiddelde Nederlander. Dit zijn bijvoorbeeld okra en aardpeer. Levie en Zerouali weten deze speciale groenten tot een heerlijk gerecht om te toveren, voor als je eens een keer wat anders wilt.

Minder eten verspillen.

Het Groenteboekje is meer dan alleen een kookboek. De schrijvers willen jou als lezer ook stimuleren om minder voedsel te verspillen. Ze vinden dit namelijk ongelofelijk zonde en niet te verantwoorden in een wereld waarin honger nog altijd realiteit is voor bijna een miljard mensen. Zelf maken Levie en Zerouali er een sport van om niks weg te gooien en dagen jou uit om hetzelfde te doen.

De schrijvers geven concrete tips om voedselverspilling te voorkomen. Wist je bijvoorbeeld dat je tomaten het beste buiten de koelkast kunt bewaren, omdat ze anders melig worden? Bovendien bieden de recepten veel inspiratie om van je restjes groenten toch nog een volledige maaltijd te maken.

Over de schrijvers van Het Groenteboekje.

Je kent Zerouali waarschijnlijk wel van haar kookprogramma’s op 24Kitchen. Samen met Merijn Tol was ze hier wekelijks te zien. Ze heeft daarnaast verschillende kookboeken uitgebracht en columns geschreven, waarin vaak de Arabische Mediterrane keuken centraal staat. Levie is worstenmaker bij Brandt & Levie, columnist en auteur van verschillende kookboeken. Ook richtte hij Food Cabinet en de Youth Food Movement op, waarmee hij zich bezighoudt met voedselvraagstukken.

Het boek is in samenwerking met Oxfam Novib uitgebracht. Deze non-profitorganisatie zet zich wereldwijd in om armoede te bestrijden. Oxfam Novib staat achter de boodschap die Levi en Zerouali met Het Groenteboekje uitdragen (minder voedselverspilling) en wil mensen in Nederland bovendien kennis laten maken met verschillende keukens en culturen.

Meer doen met groenten.

Het Groenteboekje is een aanrader voor mensen die meer willen doen met groenten. Het biedt een schat aan inspiratie voor vegetarische gerechten, die ook nog eens erg verrassend zijn. Je moet soms even op zoek naar de bijzondere ingrediënten, maar zodra het heerlijke gerecht dan op tafel staat, merk je dat dit de moeite meer dan waard is!

Het boekje kost €22.50 en is o.a. te bestellen in de webshop van Oxfam Novib: https://shop.oxfamnovib.nl/het-groenteboekje

► Groenten zijn lekker en gezond: